Transalp met de E-MTB: maakt de range extender eindelijk de ervaring mogelijk?

De dijen branden. De zware rugzak drukt me in het zadel en de tussenpozen waarin ik moet opstaan zodat het bloed weer door mijn beenaderen kan stromen worden steeds korter. Er is nog 800 hoogtemeters tot Döss Radond, het hoogste punt van de etappe van vandaag. Maar eerst is het bijna vijf uur ’s middags. En ten tweede heb ik maar twee blauwe balken op het display. Dit betekent dat ik al ruim de helft van de batterijcapaciteit heb opgebruikt. Daarom ben ik nu al 200 meter weer terug in de eco-modus. Eigenlijk wilde ik de hele etappe in dit laagste ondersteuningsniveau voltooien. Om elektriciteit te besparen.

Van Nauders tot aan het bergstation van de Bergkastel-kabelbaan trapte ik als een os. 1000 meter lang. Maar toen, in de richting van Val Müstair, stonden deze vervelende, steile hellingen in de weg – dus ik hoefde alleen maar een paar briketten toe te voegen. Maar dat het zoveel meer batterij kost? Het helpt niet, ga door. Nog 500 meter hoogte. Een paar wandelaars op weg naar beneden naar het dal vallen stil als ze me zien. Zodra ik ze passeer, hoor ik: “Wat is het langzaam. Ondanks de e-bike!” Nog 200 meter hoogte naar de top van de pas. In het display verandert de kleur van blauw naar oranje. Ik stap af, leun op het stuur en duw de rest. Sabine zit al op de top van de Döss Radond. Ik ben volledig hypoglykemisch, maar mijn kracht is nog steeds genoeg voor een gefrustreerd afstandsgesprek: “Missie zelfvoorzienend Transalp is mislukt, we hebben het verpest!”

Batterij aan het einde, daglicht weg, temperatuur in de enkele cijfers: het feit dat we eindelijk Bormio bereiken, is te danken aan een koplamp.Foto: Markus Greber / SkyshotBatterij aan het einde, daglicht weg, temperatuur in de enkele cijfers: het feit dat we eindelijk Bormio bereiken, is te danken aan een koplamp.

E-MTB’s kunnen bijna alles, maar een volwaardige Transalp hoort daar tot nu toe niet bij. In ieder geval niet zonder begeleidingsvoertuig en bagagevervoer, zodat er ruimte is voor een zware tweede accu en oplader in de rugzak. Dagelijkse etappes van meer dan 2000 meter hoogte zijn gewoon niet mogelijk met de meeste fietsen en slechts één accu. Maar toen presenteerde Claus Fleischer, CEO van het bedrijf Bosch en af en toe reisgenoot, me de vermeende gamechanger: “Daarmee,” grijnsde Claus, terwijl hij een zwart stuk ter grootte van een waterfles voor mijn neus hield, “kun je 3000 meter hoogte aan.” Het enige wat je hoeft te doen is deze “Bosch Power More 250” range extender in een speciale beugel te monteren in plaats van de bidonhouder en te combineren met een ingebouwde 750 wattuur accu op de fiets. Dit systeem levert al 250 wattuur extra. Als dit lukt, zou een zelfvoorzienende Transalp eigenlijk mogelijk moeten zijn. Het is zeker het proberen waard.

Ei, ei, waarom over? Het Hotel Zum Lamm in Tarrenz was ons startpunt.Foto: Markus Greber / SkyshotEi, ei, waarom over? Het Hotel Zum Lamm in Tarrenz was ons startpunt.

Het is 5 oktober als we vertrekken. De dagen beginnen te dringen. Maar we wilden wachten tot Marc Schneider, de wedstrijddirecteur van de BIKE-Transalp, terugkwam van zijn routeonderzoek voor de route van 2024. Marc stuurde ons een versie van deze eerste versie van de route, gecomprimeerd in vier etappes, in de vorm van GPS-gegevens. Van Imst naar Boario Therme, in de buurt van Breschia, met een totaal van 340 kilometer en 10624 hoogtemeters. Het is dus duidelijk dat we het de range extender zo moeilijk mogelijk gaan maken. Of onszelf, zoals dag 2 op indrukwekkende wijze zou aantonen. Het begon allemaal zo zorgeloos:

Lees ook:   Interview met een expert: Daarom moeten mountainbikers nu beginnen met krachttraining!

Etappe 1 – Imst-Nauders: 81 km – 2327 hoogtemeters

Het hoogteprofiel van de startetappe belooft een soort gemakkelijke roll-in: tussen Imst en Nauders tellen 2327 hoogtemeters op, maar zonder merkbaar steile schommelingen. We trappen een paar kilometer over asfalt het Pitztal in en doorkruisen de Pillerhöhe over een steil, glad pad naar het Inntal. Mijn vinger trilt voor de schakelaar voor de ondersteuningsniveaus, maar ik trakteer mezelf op niets meer dan Tour Plus. Maar mijn hartslag gaat omhoog. Het kostenbesparende concept van Sabine ziet er anders uit: ze duwt gewoon technische passages door. Na een lange afdaling over grind slingeren we de Via Claudia door het Inntal. 30 kilometer makkelijk, maar gestaag bergop. In de Eco verbruikt dit ongeveer evenveel van de reserves als een korte helling. Na 60 kilometer is het tijd voor de laatste klim: 600 hoogtemeters en 15 kilometer naar Nauders, maar ook 50 procent batterij. Goed beheerd. Sabine heeft zelfs 10 procent meer. We kijken elkaar aan: “Oké, turbo!”. En zo vliegen we in recordtijd naar de Mutzkopf en over de mooiste bikeparktrails naar Nauders. Kort voor het hotel “Neue Burg” springt mijn advertentie naar oranje: 30 procent resterende capaciteit – dat was ontspannen. Ik denk dat we morgen gemakkelijk nog een stapje verder kunnen gaan.

Etappe 2 – Nauders-Bormio: 104 km – 3032 hoogtemeters

Vanuit Nauders zou je gemakkelijk over de weg naar Val Müstair kunnen rollen. Maar de omweg via de Plamorthoogte is mooier.Foto: Markus Greber / SkyshotVanuit Nauders zou je gemakkelijk over de weg naar Val Müstair kunnen rollen. Maar de omweg via de Plamorthoogte is mooier.

3000 hoogtemeters zijn een aankondiging. Als we vanavond in Bormio willen aankomen, zullen we niet alleen de batterijen moeten sparen, maar ook het daglicht. In oktober heb je simpelweg veel minder tijd voor zo’n marathon. De zon gaat momenteel onder om 18:30 uur. Dan wordt het al snel ongemakkelijk in het hooggebergte. Theoretisch zou je vanuit Nauders direct naar de Zwitserse grens kunnen rollen. Maar het is de BIKE Transalp-route. Natuurlijk staan er nog een paar ereronden op het programma op de Reschenpas. Het is dus 15.30 uur tot we in Santa Maria stoppen in een bar voor de lunch – waar de keuken nu gesloten is. “Salade zou nog steeds kunnen”, zegt de serveerster en kijkt ons meewarig aan. Er is tenminste energie voor onze fietsen, ze kunnen worden aangesloten.

Maar slechts voor een half uur, want we zitten op kolen. Als we weggaan, toont mijn display nog minstens één witte balk, namelijk 10 procent. Toch zal het waarschijnlijk krap worden. Tussen ons en de bestemming van de dag in Bormio stapelen de laatste 800 hoogtemeters zich op tot aan Döss Radond. Mijn persoonlijke Waterloo, die ik in het begin al heb beschreven. Maar als ik eindelijk deze pas bereik, weet Sabine niet waarom ik huil over “fucked up” en “mission failed”. Op het display staan nog steeds drie blauwe batterijbalken. Ik knabbel aan een reep en nog een. Oké, missie is nog niet mislukt, we kunnen doorgaan. Het begint al te schemeren als we de Val Mora doorkruisen. Het blauwe uur werpt een spookachtig licht op Lake Cancano. Als in trance kneden we richting Bormio over de gravelweg. Sabine geeft me slipstream, ze heeft een balk meer dan ik. Mijn scherm is rood. Het is maar goed dat we een kleine hoofdlamp hebben meegenomen. We kunnen dus nog grofweg raden naar het pad in het laatste, donkere deel van het bos. De indicator knippert als we de fietsen parkeren in de skikelder van Hotel Baita Fanti. Laad je batterijen op, doucht, eet, slaap – en kijk naar de volgende fase. Moeilijker dan vandaag kan het echt niet worden.

Lees ook:   MYBIKE Challenge 100: Haalt Conny de etappe van 100 kilometer?

Etappe 3 – Bormio-Aprica: 98 km – 3232 m hoogteverschil

En het wordt moeilijker. In de richting van Val di Sole en het Adamello-massief strekt zich de beruchte Mortirolo-pas uit. Dat alleen al is 1300 steile meters asfalthoogte in één keer. Maar op de een of andere manier zijn we vandaag minder opgewonden. Misschien omdat we nu onze reserves en die van onze batterijen beter kunnen inschatten. In principe is het een rekenvoorbeeld: we kennen hoogte en kilometers en de resterende capaciteit van de batterijen. Een simpele regel van drie. Mits je kunt vertrouwen op het accumanagement van de motor en dat is in ons geval het geval. Wat er op het etiket staat, zit erin. Toch zijn de 3232 hoogtemeters van vandaag een rijk programma. In Grosio, aan de voet van de Mortirolo-pas, willen we tijdens de lunchpauze onze batterijen opladen. Daarom trakteren we onszelf op de Tour Plus-modus voor de lange klim naar Val di Dentro.

Qua landschap kun je deze Val di Dentro dus echt niet kwalijk nemen.Foto: Markus Greber / SkyshotQua landschap kun je deze Val di Dentro dus echt niet kwalijk nemen.

Zo kunnen we nog veel meer genieten van dit eenzame hooggelegen dal met zijn alpenweiden en kleine bergmeertjes. De afdaling naar Valtellina over oude karrenpaden is ook leuk: 1800 meter naar beneden naar de steegjes van Grosio. Na de geplande pitstop bij Hotel Sassella staat nu de Mortirolo-pas met zijn eindeloze asfalthaarspeldbochten op het programma. Volgens Strava staat het parcoursrecord op 46 minuten. We doen er ongeveer twee keer zo lang over. Ik kom aan in Aprica met een oranje balk, Sabine met twee blauwe. 15 kilo minder op de ribben loont gewoon.

Etappe 4 – Aprica-Boario Therme: 67 km – 2033 hoogtemeters

Den ZahleVolgens hem zou de laatste etappe een fluitje van een cent moeten zijn, maar er wordt gezegd dat er een “episch monster” in zit: de Passo Venerocolo. In het onderste deel is deze pas soms zo steil dat we alleen vooruit kunnen komen door ver over het stuur te buigen – in turbomodus. Daarna vlakt het wat af, maar blijft het technisch. In het bergrestaurant “Ristoro Aprica” neemt de menselijke beschaving urenlang afscheid. Sectie voor sectie werken we ons een weg omhoog. Eerst over een kronkelend wortelpad, later over hoogalpien, met koorddansen beveiligde wandelpaden. Een juweel van een parcours! Het omringende landschap is net zo wild als in de westelijke Alpen. Als we de pas oversteken, opent zich de enorme uitgestrektheid van de Povlakte voor ons. “Wauw, het einde van de Alpen,” zeg ik tegen Sabine, en ze wijst naar haar display: “En het nabije einde van mijn batterij.” De E-MTB-modus, die we bijna altijd hadden ingeschakeld ten gunste van de bergopwaartse stroom, eist nu zijn tol. Nou, ik denk dat we ons vandaag hebben misrekend. Het maakt niet uit, dan laden we ergens beneden in het dal op, dan zou het genoeg moeten zijn om Boario Therme te bereiken. Het bergopwaartse stroomplezier was het waard.

Lees ook:   Geef mij maar 5 – Thibaut Dapréla: Top 5 trefwoorden van de Junior Worlcup winnaar

Aan de ene kant kijk je zo de Povlakte in en als je achterom kijkt, schittert de Piz Palü weer: de Passo Venerocolo.Foto: Markus Greber / SkyshotAan de ene kant kijk je zo de Povlakte in en als je achterom kijkt, schittert de Piz Palü weer: de Passo Venerocolo.

Info: Transalp met de E-MTB

Makkelijk is logisch: In een viersterrenhotel met slippers voor het diner – een beeld dat niet ongewoon is in de fietshotels tijdens het Transalp-seizoen. Tuurlijk, schoenen voor ’s avonds passen niet in een rugzak en zijn veel te zwaar. Iedereen die een zelfvoorzienende Transalp plant, vecht voor elke gram. En niet alleen om minder belasting op de bult te hebben.

Het gewicht heeft een dramatisch effect op de actieradius van de batterijen. Markus weegt 83 kilo met volledige uitrusting, d.w.z. helm, schoenen en kleding. Sabine, met 70 kilo, 13 kilo minder. Gemiddeld bespaart dit tussen de 10 en 20 procent elektriciteit.

Hier zijn nog een paar interessante gewichten:

Range Extender met beugel 1,6 kilo

Rugzak Markus / Sabine 8,5 / 9 kilo (zonder water)

Stuurtas Markus / Sabine 1,7 / 1,5 kilo

Zak in frame driehoek Sabine 0,65 kilo

Sabine's paklijst is lang. In totaal weegt haar rugzak 9 kilo.Foto: Markus Greber / SkyshotSabine’s paklijst is lang. In totaal weegt haar rugzak 9 kilo.

Onze Transalp E-MTB met Range Extender

Zo licht en efficiënt mogelijk: Voor ons zelfvoorzienende project Transalp hebben we gekozen voor de Canyon Neuron On CF 8 standaard. Met minder dan 23 kilo is de fiets vrij licht dankzij de ingebouwde 750 wattuur accu, de geometrie is niet te vlak en daardoor goed voor neutraal sturen op lange tochten. De banden (Schwalbe Nobby Nic), die we normaal gesproken zouden hebben ingeruild voor zwaardere en gripvollere exemplaren, besparen ons op de Transalp waardevolle energie met hun lagere rolweerstand. Dankzij het tubeless systeem en de defensieve rijstijl hadden we zelfs op ruige passages geen lekke band. Klikpedalen en schoenen met een goede krachtoverbrenging besparen ook een paar ons energie. Markus, die meestal het liefst plat fietst, had ze speciaal voor de Transalp gemonteerd.

De batterij opzuigen: technische beklimmingen.Foto: Markus Greber / SkyshotDe batterij opzuigen: technische beklimmingen.

Het belangrijkste kenmerk voor ons is echter de Bosch CX-aandrijving. Onze ervaring is dat dit een van de weinige aandrijvingen is met een betrouwbare, lineaire capaciteitsindicator. Dit beschermt tegen onaangename verrassingen bij het berekenen van de resterende actieradius. Voor de navigatie gebruikte Sabine haar Iphone 13 Pro Max, gemonteerd op een Fidloc Vacuum-stuurpenbevestiging. De stroomvoorziening was een grote powerbank (Otterbox, 15.000 mAh), opgeborgen in de frametas onder de bovenbuis. De Bosch Power More 250 Range Extender zit in een speciale houder in plaats van in de bidonhouder. Het is via een stroomkabel verbonden met het oplaadstopcontact van de fiets en blijft tijdens de etappe aangesloten op de hoofdaccu (behalve tijdens het opladen natuurlijk). Het voordeel van deze opstelling is dat je de range extender pas direct na de tour oplaadt. Na het eten daarna vol (oplaadtijd 1,5 tot 3 uur). Dan plug je de fiets ’s nachts in met de hoofdaccu. Zo heb je de volgende dag zeker weer de volle capaciteit.